انتشارات راه یار ناشر آثار دفتر مطالعات
جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
rss

کار فرهنگی تمیز یعنی چه؟

نویسنده: rahyarAdmin

(10:07) 1401/07/08

زهرا لطفی در روزنامه صبح نو نوشت: برای اکثرمان توی مدرسه پیش آمده که یک روز مربی پرورشی یقه‌مان را بچسبد و بگوید: «تزئین نمازخانه برای این برنامه با توست» یا «مسابقه نشریه‌دیواری داریم باید شرکت کنیا!». یا حتی برای تولد خواهرزاده‌‌مان مجبور باشیم یک حرکتی بزنیم. تجربه‌ تولید فرهنگی از زمان مدرسه تا جشن‌تولدها و مهمانی‌های توی خانه‌مان و حتی مسوولیت‌های بزرگ‌تر کاری یا اجتماعی، تجربه‌ دور و غریبی نیست و توی بسترهای مختلف با کیفیت‌های بالا و پایین با آن روبه‌رو شده‌ایم. اگر هم کمی به این‌جور چیزها علاقه داشته باشی که مدام بین آدم‌ها و کتاب‌ها می‌گردی تا بیشتر درباره‌ تولید و کار فرهنگی بشنوی. من هم از این دست آدم‌هایم و به‌خاطر همین علاقه‌ام سراغ کتاب «مترو، مخاطب، حرکت» رفتم.
«مترو، مخاطب، حرکت»؛ راجع‌به تولیدات فرهنگی در مترو صحبت می‌کند از دیوار‌نگارها تا نمایش‌های کوچکی که توی ایستگاه مترو اتفاق می‌افتد؛ البته فکر نکنید این کتاب فقط به درد اهالی مترو می‌خورد و یک‌سری ایده را قرار است پشت سرهم بدهد و تمام! البته مترو با روزانه دومیلیون نفر مخاطب جای مهمی است اما محمد نیکدل(نویسنده کتاب) توی این کتاب به‌خوبی نگاه واقع‌گرایانه و اجرایی‌اش را حفظ کرده و انگار دلش می‌خواهد در یک کتاب جمع‌و‌جور بگوید چگونه به‌طور واقعی، هر نوع کار فرهنگی کنید، می‎توانم ادعا کنم او به‌خوبی به مقصودش نیز رسیده است.
راستش هنگام خوانش کتاب یک جاهایی از پراکنده‌گویی کلافه می‌شدم، نخ تسبیح را گم می‌کردم و دلم می‌خواست عنوان‌گذاری و ترتیب موضوعات را بهم بریزم و مجدد چیدمان مطالب را انجام دهم اما درعین‌حال از میزان کاربلدی و خلاقیتی که در فضای کوچک مترو اتفاق می‌افتد، به وجد می‌آمدم و کتاب را روی زمین نمی‌گذاشتم! هرکس با خواندن «مترو، مخاطب، حرکت» می‌تواند به‌خوبی متوجه شود یک کار تَروتمیز که متناسب با بستر فرهنگی ما باشد یعنی چه! حتی با سنجاق شدن عکس‌ها و روایت‌‌ها به متن، درک و فهم بهتری از نکات گفته‌شده پیدا می‌کنیم. کتاب «مترو، مخاطب، حرکت» با گرافیک و صفحه‌آرایی دلنشین در حجم مناسبی تدوین شده و خواندنش برای هرکس که دستی در کار فرهنگی دارد و می‌خواهد اثرگذار باشد، خالی از لطف نیست.
کتاب 160صفحه‌ای «مترو، مخاطب، حرکت» با قیمت ۳۵هزار تومان ازسوی انتشارات «راه یار» منتشر شده است و علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب‌، علاوه‌بر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند از طریق سایت یا صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir نسبت‌به تهیه کتاب اقدام کنند.

اخبار مرتبط

Document