انتشارات راه یار ناشر آثار دفتر مطالعات
جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
rss

افتخارآفرین و انگیزه‌بخش

چگونه یک کارخانه ورشکسته، ناممکن‌ها را ممکن می‌کند  

نویسنده: rahyarAdmin

(16:03) 1402/03/23

محمدمهدی روزبه، فعال فرهنگی: تاریخ شفاهی پیشرفت، روایتی است از استمرار پیشرفت انقلاب در حرکت مستمرّ خود به عنوان وجه تمایز آن با انقلاب‌های دیگر در بازتولید انسان‌های تراز خود در نسل‌های بعدی در حوزه علم و فناوری و هرآنچه که باعث پیشرفت انقلاب است. مواجهه با الگوها و انگاره‌های نوپدیدِ ضدانقلاب و چالش بر سر مفهوم «استقامت» (ایستایی و راستایی) در سبک زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی و مدیریتی و… با همه پیچیدگی‌ها و تلخی‌ها و شیرینی‌هایش، وجه و بخش درازدامن و پُراهمیت دیگری از تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی بعد از پایان جنگ تحمیلی است.

کتاب «عملیات احیا» تلاشی است در جهت ثبت بخشی از تاریخ ناگفته و مغفول مانده انقلاب در حوزه پیشرفت و صنعت که از دو جنبه تبیین پیشرفت‌های علمی برای نسل حاضر و نسل‌های بعد و همچنین تجربه‌های مدیریت انقلابی و جهادی و کاربردی، بسیار حائز اهمیت است و قابلیت ارائه به همه مدیران و همه بخش‌های اداری و فعالان صنعتی و فرهنگی دارد.

کتاب «عملیات احیا» روایت نجات یک کارخانه تولید الکتروموتور از ورشکستگی و سپس صعود به قله دانش و فناوری ساخت الکتروموتورهای غول‌پیکر در صنایع مختلف از جمله فولاد، پتروشیمی، نظامی(اژدر، زیردریایی و…)، هسته‌ای، جایگاه‌های سوخت، انتقال آب و… است.

کتاب «عملیات احیا»؛ کتابی مدیریتی و انگیزه بخش
کمبود مدیریت کارآمد و جهادی، بزرگ‌ترین مشکل کشور است. تربیت و شناخت مدیران جهادی، مؤمن، ‌انقلابی، متعهد و مسئولیت‌پذیر،‌ جوان، شجاع، و اعتماد و سپردن کار به آنها، موتور محرک اصلی پیشرفت است. البته هر جوان مومن انقلابی شجاع هم نمی‌تواند مدیر باشد. مدیریت علاوه بر آنکه بخشی از آن اکتسابی و آموختنی است ولی باید بپذیریم که بخش اعظم آن استعدادی خدادادی است که خدا در برخی انسان‌ها نهاده است و از سویی تعهد و ایمان افراد باعث می‌شود کسانی که توانایی و دانش انجام کاری را ندارند، مسئولیت نپذیرند. شناخت و تربیت مدیر و شناساندن مدیران توانمند و سالم، نیاز فوری حال و آینده نظام اسلامی است.

در کتاب «عملیات احیا» پس از بیان و به تصویر کشیدن مشکلات و چالش‌های متعدد شرکت صنعتی «جمکو»، به نوع مواجهه مدیر جدید با مشکلات و تلاش برای یافتن راه‌‌حل می‌پردازد. این کتاب به فضای واقعی کشور در عرصه صنعت توجه دارد و چالش‌ها و مشکلات و نقصان‌ها و کمبودها و تنگ‌نظری‌ها، صریح و بی‌ملاحظه بیان می‌شود و راهکارهای برون رفت از ورشکستگی و رکود و رسیدن به قله‌های موفقیت هم ذکر می‌شود.

شناخت صحیح، دسته‌بندی، اولویت‌بندی مشکلات، انتخاب مدیران میانی و کاربَلَد، همزمان با مذاکره با مسئولین در خارج از شرکت و شناسایی و جذب نیروهای توانمند خارج از استان، از جمله اقدامات حیاتی‌‎ای بوده که مدیر جدید و تیم مدیریتی جدید به خوبی آن را مدیریت کرده است. خیلی از مشکلاتی که شرکت‌ها، مجموعه‌ها و ادارات با آن مواجه هستند، در این کتاب بیان شده و راه برون‌رفت آن ذکر شده است.

«عملیات احیا» می‌تواند کتاب کار مدیران و دستنامه مدیریتی بومی تلقی شود و پر از نکات و ظرایف مدیریتی است. برخی از مهمترین اقدامات انجام شده برای احیا و ارتقای شرکت چنین است:

  1. شناخت صحیح از شرکت و فعالیت‌ها و مشکلات و اولویت‌بندی آنها
    انتخاب مدیران میانی و کاربلد با شاخصه‌های جهادی
    اعتماد و سپردن مسئولیت‌ها به کارکنان و نظارت بر آنها
    ایجاد پل ارتباطی بین دانشگاه و شرکت و دعوت از اساتید علمی در حل مسائل علمی، فنی و مدیریتی
    ساماندهی مالی اعم از بدهی‌ها، ساختار مالی، رفع محدودیت حساب‌ها، ایجاد گردش مالی و…
    شناسایی و حذف افراد، کارکنان و مدیران خاطی و خائن که مانع از رشد شرکت و کارکنان بودند
    احیای منابع انسانی به عنوان رکن اصلی شرکت و…

«عملیات احیا»؛ بیانگر توانمندی مدیریتی بومی
کتاب «عملیات احیا» روایت رنج کارگر، رنج نظام اسلامی از مدیران ناکارآمد و دنیازده و ترسو و غربگرا و خائن است؛ روایت مهم‌ترین چالش کشور یعنی عدم شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران و وادادگی منصوبان است؛ روایت این ماجراست که چگونه مدیری جهادی و تیمی همدل و باانگیزه، با شناخت دقیق مسائل سازمان و برنامه‌ریزی و کار خالصانه و ساماندهی نیروهای انسانی، توانسته است ناممکن‌ها را ممکن ساخته و صعود به قله‌های دانش و فناوری و موفقیت را برای یک شرکت ورشکسته و در حال نابودی، به ارمغان بیاورد. روایت تیمی که نه‌تنها توانسته یک شرکت زیانده را از نابودی و تعطیلی نجات بدهد، بلکه توانسته به فناوری‌های روز دنیا و کیفیتی بالاتر از استانداردهای بین‌المللی دست یابد. جالب اینکه مهندسان و نخبگانی که در این شرکت افتخارآفرینی کردند، غالباً از شهرها و شهرستان‌های کوچک برخاسته‌اند و این شرکت نه تهران و اصفهان و تبریز، بلکه در جوین شهرستان سبزوار مشغول به فعالیت است و درس و تجربه‌ایست که دور بودن شرکت‌ها و صنایع از مرکز و شهرهای بزرگ، اگرچه سختی‌ها و محدودیت‌هایی دارد ولی با مدیریت جهادی و سیاست‌گذاری اصولی و برنامه‌ریزی هدفمند و حمایت‌ها و نظارت‌های به‌موقع، افتخارآفرین و انگیزه‌بخش باشد.

برخی نکات مدیریتی کتاب
کتاب «عملیات احیا» تجربیات مدیریتی و خودکفایی جوانان متخصص و متعهد ایرانی را به تصویر کشیده است و مطالعه‌اش می‌تواند راهگشای حل بسیاری از مسائل و چالش‌های مبتلابه مدیران باشد. تربیت و شایسته‌گزینی و توجه خاص به نیروی انسانی در این کتاب کاملاً احساس می‌شود. این کتاب که می‌تواند به‌عنوان نمونه‌ای عینی از تحقق روحیه خودباوری و اعتمادبه نفس و برکات ناشی از آن به جامعه مخاطبان عرضه شود و برای همه نوجوانان و جوانان، دانشجویان و اساتید، مدیران و کارمندان و… جذاب و خواندنی است.

کتاب «عملیات احیا» پر از نکته‌های ناب مدیریتی و تشکیلاتی هم است. برخی از دیدگاه‌های مدیریتی مهم که در همه جا بسیار کارگشاست: قاطعیت مدیریت و حفظ و حراست از نیروی انسانی، تزکیه و خودسازی، مدیریت بحران و غلبه بر ترس و ناامیدی و مشکلات، پیگیری مستمر از طرح‌ها و برنامه‌های موظفی و سپرده شده، قدرت اقناعی و چانه‌زنی بالا، توجه به بخش بازرگانی به منظور تأمین منابع مالی از جمله پرداخت حقوق و مزایا، توجه به ورزش کوهنوردی (چرا که کوهنوردی آدم را صبور و مقاوم بار می‌آورد و نگاه به قله، آدم را بلندپرواز می‌کند)، مشکل بزرگ مثل یک «کوه» است که اگر فتحش کنی مشکلات کوچک‌تر مثل «تپه» می شوند و به آنها مسلط خواهی شد، رسیدگی به وضع ظاهری محیط کار و وضع ظاهری کارکنان، حس زنده شدن و دلگرمی و نشاط می‌آورد، اعتماد و اتکال به خداوند همراه تلاش و کار فراوان از خصوصیات مدیر برجسته است و…/ منبع: ایبنا

اخبار مرتبط

Document