انتشارات راه یار ناشر آثار دفتر مطالعات
جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
rss

با «کشتی نجات» تا یمن

نویسنده: rahyarAdmin

(12:05) 1401/05/13

فاطمه شایان پویا(نویسنده و منتقد) در روزنامه جام‌جم نوشت: پیشتر، یک‌‌بار امتحانش کرده‌بودم. یک روضه کوچک خانگی ترتیب داده‌بودم برای بچه‌های زیر ۱۲سال. یک قصه عروسکی مفهومی هم نوشته‌بودم که با بچه‌ها اجرایش کردیم. بعد یک بازی دسته‌جمعی انجام دادیم و‌ در قالب آن، درباره امام‌حسین(ع) و یارانش و بچه‌های کربلا حرف زدیم.

یک حرکت کاملا ابتکاری که دقیقا نمی‌دانستم اصولی پیش رفته یا نه. منبع و مرجع مطمئنی نداشتم و در جواب استقبال خوب بچه‌ها و درخواست برگزاری مکرر از طرف خانواده‌ها، سکوت کرده‌ بودم.
کرونا از راه رسید و پشت سرش مجالس خانگی، کوچک شد؛ نفرات محدود شد و حضور بچه‌دارها، خاص.
این کتاب که به دستم رسید، خوب وارسی‌اش کردم. خودش بود؛ گمشده‌ای که دنبالش بودم و نقطه امیدی برای برگزاری مجدد مجالس روضه کودکانه.
«کشتی‌نجات» یک بسته بازی‌های محرمی است شامل ۱۲ بخش یا ایستگاه برای مادر یا مربی. هر بخش، یک مقدمه دارد شبیه تاریخچه که چیستی و چرایی آن بخش را توضیح مختصری می‌دهد و با تیتر کدام اتفاق، به واقعه تاریخی مرتبط اشاره می‌کند.
«چه کاری انجام بدهیم؟» به شیوه مواجهه با محتوای بسته اشاره دارد. نکات اختصاصی داستان هم جداگانه مطرح می‌شود.
ماجرای داستانی هر بخش، قصه کودکانه آن موضوع را تعریف می‌کند. بعد بازی آن در قالب هدف، تعداد بازیکن، لوازم، شیوه اجرا و نکات،‌ به طور کامل و شفاف و ساده توضیح داد می‌شود.
در پایان کتاب، الگوی ساخت و کلیشه بازی برخی فعالیت‌ها آمده و برای چیده شده و ساختن آماده است.
این کتاب در ۱۱۹صفحه توسط بخش همبازی انتشارات راه‌یار منتشر شده و برای تقویت هویت دینی، ملی و فراملی کودکان و نوجوانان عالی به نظر می‌رسد.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
«مثل کربلا» هدف: اهمیت حمایت از مظلومان و اتحاد میان مسلمانان. در این بازی بازیکنان تلاش برای کمک‌رسانی و اثر عمل‌شان در کار گروهی و سازگاری توانایی‌های خود را با هم تیمی‌ها را تجربه می‌کنند. سرعت عمل و دقت و تمرکز، مهارت‌هایی‌ هستند که در این بازی تمرین می‌شوند. همه با هم کمک‌ها را به یمن می‌رسانند تا اثر تلاش جمعی را با هم دریابند.
تعداد بازیکن: دست کم دو گروه دو نفره.
لوازم: توپ استخری (یا گلوله کاغذی)، پنج ظرف بزرگ (سطل، تشت، سبد و…)، به تعداد گروه‌ها، پارچه مستطیل شکل، به تعداد بازیکنان سطل یک‌بار مصرف، کش باریک.
شیوه اجرا: بازیکنان برای کمک ‌به یمن، به دو گروه تقسیم می‌شوند. برای رساندن غذا و دارو به کشور یمن، سه مرحله باید طی شود؛ توپ‌های کوچک به عنوان غذا و دارو روی زمین قرار دارد. در دو متری بازیکنان، ظرف‌هایی قرار داده شده که محل جمع‌آوری دارو و غذاست‌. بازیکنان باید دارو و غذا را به آن محل پرتاب کنند و به کشتی برسانند.‌ توپ‌ها را باید با سطل‌هایی برسانند که روی سر…

اخبار مرتبط

Document