انتشارات راه یار ناشر آثار دفتر مطالعات
جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
rss

یادداشتی کوتاه بر کتاب «به اضافه مردم» اثر روح‌الله رشیدی:

همیشه پول، گره‌گشای کارها نیست

نویسنده: rahyarAdmin

(06:01) 1401/01/07

زهره یزدان پناه نوشت: چه لذتی بردم از خواندن کتاب «به اضافه مردم» انتشارات «راه‌یار». بیش از 40سال است کار فرهنگی می‌کنم اما ندیدم کتابی که قواره و معیاری بدهد آن هم به زبان ساده و قابل‌فهم برای همه قشرهای فعال فرهنگی، تا فعالیت‌های فرهنگی قابل تطبیق با آن باشد و بشود هم علت موفقیت‌ها را در این زمینه سنجید و هم, علت موفق نبودن‌ها را در این عرصه.

یادم هست یکی از تابستان‌های دهه60 در یکی از دبیرستان‌های تهران، پایگاهی صلواتی راه اندخته بودم در زمینه‌های هنری، عقیدتی و کلاس‌های تقویتی در دروس آموزشی برای دانش‌آموزان دبیرستانی که تجدید داشتند و در پرداخت مالی هم توان یکسانی نداشتند. یک دوره یک‌ماه‌و‌نیم-دوماهه که حتی اردوهای درون‌شهری و برون‌شهری هم می‌بردیم، بدون اینکه حتی یک ریال از جانب مدرسه دریافت کرده و بدون اینکه ابلاغیه و حکمی داشته باشیم.
چون من معلم تاریخ بودم، نه مربی پرورشی. افتتاحیه و اختتامیه هم برای خودمان 
راه انداخته بودیم. در مراسم اختتامیه‌اش هم مرحومه حاجیه خانم علم‌الهدی, مادر شهید علم‌الهدی را دعوت کرده بودیم. بعدا باخبر شدیم آن تابستان، همه پایگاهای تابستانی دبیرستان‌های منطقه ما بسته شد. چون دانش‌آموزانش پایگاه‌های آن مدارس را 
رها کرده و  آمده بودند پایگاه صلواتی ما. شاید گمان کنید چون پایگاه ما صلواتی بوده، چنین اتفاقی افتاده است اما وقتی کتاب «به اضافه مردم» را بخوانید متوجه می‌شوید در این‌طور فعالیت‌ها نکته‌های دیگری هم هست که باعث موفقیت در کار می‌شود. همین بود که  آخر دوره، از طرف اداره آموزش‌و‌پرورش آمدند که می‌خواهیم علت موفقیت‌تان را بدانیم. آن موقع نمی‌دانستم غیر از نیت کار برای خدا، یکی از نکاتی که در این کار نقش پررنگی داشت همین چیزی است که آقای روح‌الله رشیدی در کتابش به آن می‌گوید: «نقش مردم» که آن زمان، در کار به آن توجه کرده بودیم، بدون اینکه درباره جایگاه و اهمیت آن، درک عمیقی نسبت‌به زمان‌های بعد داشته باشیم.
وقتی کتاب «به اضافه مردم» را خواندم، چقدر همذات‌پنداری کردم با نکته‌های آن و مثال‌های ملموسش. پول برای فعالیت ازجمله فعالیت‌های فرهنگی مهم است اما همیشه پول، گره‌گشای کارها نیست.
کتابی که مطالعه آن را حتما به هر کسی که دستی در فعالیت‌های فرهنگی دارد و داشته باشد، توصیه می‌کنم و خواهم کرد. ای کاش «امور مساجد» از این کتاب به هر مسجد در سراسر کشور، فقط یک نسخه؛ نه بیشتر، فقط یک نسخه بفرستد. ای کاش بسیج به هر پایگاه بسیج در سراسر کشور، فقط یک نسخه از این کتاب را بفرستد. ای کاش، وزارت آموزش‌وپرورش به هر مدرسه‌اش در سراسر کشور یک نسخه کتاب «به اضافه مردم» بفرستد. ای کاش سازمان تبلیغات و هر سازمان و نهاد و مرکز فرهنگی که داعیه فعالیت فرهنگی دارد و ای کاش… .
یادم هست حتی وقتی که در شهر نبل سوریه بودم که منطقه‌ای جنگ‌زده و محروم بود، درمورد فعالیت‌های فرهنگی، هر جا که کار را سپرده بودند دست مردم و برای‌شان نقشی تعریف کرده بودند خصوصا جوان‌ها، نوجوان‌ها و دانش‌آموزان، کارها خوب به سرانجام رسیده بود.
دست مریزاد و خداقوت به روح‌الله رشیدی که تجربه‌های ارزشمند خودش در فعالیت‌های فرهنگی را قواره‌مند کرده و در قالب یک کتاب بسیار ارزشمند، بی‌دریغ در اختیار علاقه‌مندان فعال در عرصه فرهنگی گذاشته و خداقوت و دست‌مریزاد به انتشارات «راه یار» که زمینه تولید و نشر چنین کتاب کم‌حجم اما بااهمیتی را فراهم کرده است.
بنابراین گزارش، کتاب 144صفحه‌ای 
«به اضافه مردم» که با قیمت 16هزار تومان ازسوی انتشارات «راه یار» منتشر شده است و علاقه‌مندان علاوه‌بر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub یا سایت 
vaketab.ir نسبت‌به تهیه کتاب اقدام کنند.

وقتی کتاب «به اضافه مردم» را خواندم، چقدر همذات‌پنداری کردم با نکته‌های آن و مثال‌های ملموسش.

منبع: روزنامه صبح نو

اخبار مرتبط

Document