«روپوشهای آزمایشگاهی در هالیوود»
دیوید آلن کربی در این کتاب کوشیده است تا از چهره ناپیدای مشاوران علمی در تولیدات سرگرمکننده رونمایی کند و به شما نشان دهد که متنهای داستانی چه تاثیر متقابلی روی علم در جهان میگذارند.
باور عمیقی در صنعت سرگرمی شکل گرفته که معتقد است راستنماییِ علمی، فروش گیشهایِ فیلم و همچنین تعداد بینندگان برنامههای تلویزیونی را بیشتر میکند. همین باور باعث شده تا اتکا به مشاوران علمی و دعوت از آنها برای بررسی فیلمنامهها، شرکت در جلسههای تولید برنامه و حتی حضور در سر صحنه به عنوان مشاور افزایش یابد.
این روزها کمتر اتفاق میافتد که در تولید فیلمهای سینمایی یا برنامههای تلویزیونی با موضوع علمی، از مشاور علمی استفاده نکنند.
در این کتاب، تاثیر مشاوران علمی بر رسانههای سرگرمیساز، تجزیه و تحلیل شده و نویسنده آن کوشیده است تا به سوالات اصلی پژوهشهای علمی پاسخ دهد؛ سوالاتی که درباره تولید و گسترش دانش علمی و ساختارشکنی کارشناسانه به عنوان مفهمومی پرکاربرد در زبان دانشمندان و فیلمسازان مطرح میشوند.
همچنین به بررسی این موضوع پرداخته که مشاوران علمی حلقههایی هستند که رسانه و علم و جامعه را به هم پیوند میدهند. برای بررسی این موضوعها نیاز است به تصویرکشیدن علم در سه حوزه بررسی شود:
1: دانشمندان و فعالیت علمی
2: دانش علمی و باورپذیری
3: رابطه علم یا دانشمندان با دیگر ارکان جامعه
کتاب «روپوشهای آزمایشگاهی در هالیوود» به قلم دیوید آلن کربی و ترجمه توسط علی فتحعلی آشتیانی توسط انتشارات راه یار در مهرماه 1404 روانه بازار نشر شده است.
انتشارات راه یار با ترجمه این کتاب سعی دارد تا فصل جدیدی در حوزه پیوند علم با رسانه ایجاد کند.
امید است خوانندگان این کتاب ارزشمند، چه در حوزه علم یا رسانه به اهمیت نشر چنین کتابهایی در فضای کتابخوانی پی ببرند.
این کتاب در 384 صفحه و با قیمت 350/000 تومان در دسترس علاقهمندان قرار دارد.
نظر دهید